loader icon
Voeding en leefstijl advies

Wanneer je zwanger bent of zwanger wilt worden zijn er een aantal activiteiten en eetgewoontes die je beter kunt laten. Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en goed naar je eigen lichaam luistert. Je kunt met alle vragen bij ons terecht en zullen de leefregels tijdens de eerste controle bespreken. Ook krijg je foldermateriaal mee waarin informatie staat. Hieronder zie je een schema wat je niet mag eten in de zwangerschap en vatten we de belangrijkste leefregels samen.

Welke producten je beter kunt mijden in je zwangerschap:

· Rauw vlees (tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk)

· Rauwe, gedroogde en gefermenteerde vleeswaren (theeworst, filet américain, ossenworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami, cervelaat)

· Lever, leversmeerworst of leverpaté

· Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm,makreel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking

· Sushi met rauwe vis

· Rauwe schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles, kokkels)

· Roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel). Tonijn uit blik is geen probleem.

· Wilde paling en wolhandkrab uit Nederlandse wateren. De meeste paling in de supermarkt is kweekpaling en is veilig.

· Vette vis (makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel). Verhit deze vis altijd door en door, ook haring. à Maximaal 2x per week eten

· Kaas gemaakt van rauwe melk*. Op het etiket staat dan ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk.’ De meeste kazen zijn gemaakt van verhitte melk, zoals veel harde kazen, mozzarella en feta. Deze kun je wel gewoon eten.

· Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals zelf-gemaakte mayonaise of tiramisu (uit de supermarkt zijn deze producten wel veilig, let bij tiramisu op dat er geen alcohol in zit)

· Rauwe melk. Melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd en kan geen kwaad.

· Alcohol

· Dranken met veel cafeïne. Maximaal 1 per dag

· Venkelthee, anijsthee en zoethoutthee 1 à 2 glazen per dag

· Kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden

· Keukenkruiden: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. à Gebruik niet teveel van deze kruiden

· Kalebaskalk (pimba)

· Dropjes. à Maximaal 2-3 per dag

· Superfoods in gedroogde, geconcentreerde vorm. Denk aan bepaalde zaden en gedroogde bessen, bijvoorbeeld gojibessen. à Neem uit voorzorg niet.

· Rauwe kiemgroenten (bijv. taugé)

Voor meer informatie kun je verder lezen op:
www.voedingscentrum.nl

Samenvatting van de belangrijkste leefregels:

Wanneer je zwanger wilt worden is het verstandig om foliumzuur te slikken. Ook wel vitamine B11 genoemd. Het speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Foliumzuur verminderd de kans op een neurale buis defect; open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je kindje en draagt bij in de aanleg van het zenuwstelsel. Wanneer je gevarieerd eet krijg je foliumzuur binnen. Zwangere vrouwen hebben echter meer foliumzuur nodig. Voor wie zwanger wilt worden is het belangrijk om dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken, ongeacht je eetpatroon. Hier moet je ongeveer 4 weken voor de conceptie mee beginnen en doorgaan tot je 10 weken zwanger bent. Foliumzuur is verkrijgbaar bij de apotheek of de drogist.

Vitamine A is een vitamine waarvan niet teveel moet worden genomen tijdens de zwangerschap. Deze vitamine verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Voor zwangere vrouwen wordt daarom aangeraden om niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag binnen te krijgen. Voorkom het teveel binnenkrijgen van vitamine A door:
– Gebruik alleen vitaminepreparaten voor zwangere vrouwen. Hierin is de hoeveelheid vitamine A namelijk aangepast.
– Niet meer dan één boterham per dag te eten met een leverproduct als paté, leverworst, leverpastei, hausmacher of berliner.
– Geen lever te eten tijdens de zwangerschap

Belangrijk om te weten is dat het gaat om dierlijke vitamine A. In multivitaminen sappen of ACE sappen zit plantaardige vitamine A. Deze vitamine A geeft geen verhoogd risico op aangeboren afwijkingen en mag wel gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

Vitamine D is nodig om calcium die in je voeding zit op te nemen in het lichaam. De gezondheidsraar adviseert zwangere vrouwen uit voorzorg 10 microgram of 400 Internationale Eenheden (IE) extra vitamine D te gebruiken. Vitamine D is belangrijk voor de groei en behoud van stevige botten en tanden en speelt een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. In de zwangerschap is het daarnaast ook belangrijk om extra vitamine D te slikken omdat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat een tekort aan vitamine D de kans op zwangerschapsvergiftiging, een laag geboortegewicht en zwangerschapsdiabetes vergroot.

Vitamine D komt voor in melkproducten, boter, margarine en wordt door het lichaam zelf aangemaakt bij blootstelling aan zonlicht. Vitamine D kun je kopen bij de apotheek en drogist. Indien je kiest voor een multivitaminen voor de zwangere vrouw hoef je geen extra vitamine D te gebruiken.

· Niet Roken en vermijd rokerige ruimten. In sigaretten zitten schadelijke stoffen die zorgen voor minder bloedtoevoer naar de baby waardoor de baby minder voedingsstoffen en zuurstof binnen krijgt. Daarnaast krijgt je kindje de giftige stoffen van de sigaret mee. Het gevolg hiervan kan zijn dat je kindje minder goed groeit en dat je kindje te vroeg geboren wordt. Daarnaast zijn de baby’s kwetsbaarder, hebben ze de eerste levensjaren meer kans op luchtwegaandoeningen en zijn er aanwijzingen dat er vaker wiegendood voorkomt wanneer er in de buurt van de baby gerookt wordt. Stoppen met roken is moeilijk maar veel beter dan minderen. Wij willen je ermee helpen. Kijk eens op RokenInfo voor meer informatie.

Drink geen alcohol. Het advies is om geheel geen alcohol te drinken, ook niet één slokje of één glas per dag zoals wel eens gezegd wordt. Alcohol heeft een negatieve invloed op de hersenontwikkeling bij ongeboren kinderen waardoor zij geboren kunnen worden met FAS (foetaal alcohol syndroom). Voor meer informatie: Foetaal Alcohol Syndroom

Gebruik geen drugs. Stoppen met drugsgebruik of afkicken is moeilijk en vereist doorzettingsvermogen, maar de zwangerschap(wens) kan daarbij een steun in de rug zijn. Tijdens de intake vragen wij onder andere naar drugsgebruik. Praat er open over en wees niet bang om te vertellen wat en hoeveel je gebruikt. Samen kun je kijken welke oplossingen mogelijk zijn. Realiseer je dat de verloskundige een beroepsgeheim heeft: ze mag niets van wat je haar vertelt doorvertellen aan anderen, als je daar geen toestemming voor gegeven hebt. We moeten bij drugsgebruik extra aandacht aan de groei en ontwikkeling van je kindje besteden. Je wordt daarom indien nodig doorverwezen naar een gynaecoloog, hij/zij zal de zwangerschap dan verder begeleiden.

Draag handschoenen bij het tuinieren en of het verschonen van de kattenbak of laat deze klusjes aan een ander over.  In de uitwerpselen van (vooral jonge) katten komt de parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. De mens raakt weer besmet via de mond. Een goede hygiëne kan dus verspreiding van de parasiet tegenaan. Je kunt overigens geen toxoplasmose besmetting krijgen voor het aanhalen van je kat.

Gebruik van medicatie tijdens zwangerschap is niet altijd te voorkomen, bijvoorbeeld bij chronische ziekten. In zulke gevallen zal de medicatie vooraf opnieuw ingesteld of veranderd moeten worden om risico’s voor het kind zo klein mogelijk te maken. Ook bij infecties is het vaak onvermijdelijk medicatie (antibiotica) voor te schrijven. Mocht je medicatie gebruiken voor of tijdens de zwangerschap, geef dit even aan. Het kan nodig zijn om de medicatie te verminderen of andere medicatie daarvoor in de plaats te gebruiken. Pijnstillers nodig ? Het gebruik van ibuprofen en aspirine worden afgeraden in de zwangerschap. Paracetamol (zonder codeïne of cafeïne) mag gerust gebruikt worden. Gebruik maximaal 6 tabletten 500 mg per 24 h (2 tabletten per keer).

Geadviseerd wordt om de eerste drie maanden van de zwangerschap geen gebruik te maken van de sauna en van de zonnebank en het gebruik van langdurige hete baden te mijden. Een verhoogd lichaamstemperatuur vroeg in de zwangerschap verhoogd namelijk de kans op aangeboren afwijkingen bij het kind. 

Goede hygiëne is vooral van belang tijdens de zwangerschap. Infecties waarbij volwassenen weinig ongemak ondervinden kunnen veel schade toebrengen aan je ongeboren kind. Let daarom extra op de houdbaarheid van voedsel (geen voedsel eten die over de datum is of onaangenaam ruikt). Was groente en fruit voor het bereiden of eten ervan. Wanneer je kleine kinderen in huis hebt of wanneer je door je werk in aanraking komt met kleine kinderen, let op goede handhygiëne bij het verschonen van de luier. Wanneer je kind last heeft van diarree draag dan handschoenen tijdens de verschoning. Ook is een goede mondhygiëne belangrijk. Er is namelijk een relatie tussen langdurig ontstoken tandvlees en een vroeggeboorte. Bij tand- of mondklachten: breng een extra bezoek aan de tandarts.

Sport is heel gezond, zeker in de zwangerschap! Zolang je je fit en goed voelt is er geen reden om te stoppen met sporten. In de zwangerschap worden bepaalde sporten echter afgeraden. Contactsport kan gevaarlijk zijn omdat je in je zwangere buik geraakt kunt worden. Sporten waarbij veel druk op je lichaam en longen komt te staan zoals diepzeeduiken of bergbeklimmen op grote hoogte kan schadelijk zijn voor je kind. De fijnste sporten tijdens de zwangerschap zijn zwemmen en fietsen. Hierbij draag je je eigen lichaamsgewicht niet en zal er minder rek op je banden (ligamenten) komen dan het geval kan zijn bij andere sporten.

Seks mag. Je kunt net zo lang doorgaan met vrijen tijdens je zwangerschap als je zelf wilt. Tenzij er medische redenen zijn waarom jullie dat beter niet kunnen doenHet goede is dat tijdens het vrijen de endorfine (geluks-/knuffelhormonen) die aan worden gemaakt tijdens het vrijen en het hebben van een orgasme de placenta(moederkoek) passeren richting je kindje.

Ook tijdens je zwangerschap moet je veilig en gezond kunnen werken. Bepaalde beroepen brengen risico’s met zich mee voor zwangere vrouwen of dames die zwanger willen worden. Werk je bijvoorbeeld met radioactieve straling of kom je in contact met chemische stoffen dan kan het verstandig zijn om gedurende je zwangerschap vervangend werk te doen. Onregelmatigheidsdiensten, ploegendiensten en nachtdiensten kunnen zwaar zijn tijdens de zwangerschap. Er zijn veel regels en wetten omtrent werk tijdens de zwangerschap. Heb je een risicovolle baan of twijfel je hierover neem dan contact op met de arboarts van je bedrijf.

Bij vragen of problemen, bel ons gerust! Er is geen enkele vraag gek en je kunt met alles bij ons terecht. Vergeet vooral niet om lekker te genieten!