Hielprik en gehoorscreening

Tussen de 4e en 6e dag na de geboorte van jullie kindje zal de hielprik en gehoorscreening worden gedaan. Dit wordt gedaan door een medewerken van de jeugdgezondheidzorg. Deelname aan de hielprik is vrijwillig, daarom wordt voor de uitvoering van de hielprik jullie toestemming gevraagd. De hielprik kan belangrijk zijn voor de gezondheid van jullie kindje.

Hielprik

Tijdens de hielprik worden enkele druppels bloed afgenomen uit de hiel van jullie kindje. Deze druppels bloed worden opgevangen op de hielprikkaart. Het bloed wordt gecontroleerd op een aantal zeldzame ziektes die veelal erfelijk zijn. Zo wordt er gecontroleerd op:

• een ziekte van de schildklier
• een ziekte van de bijnier
• een vorm van bloedarmoede (sikkelcelziekte)
• een ziekte van de longen (taaislijmziekte of cystic fibrosis)
• een aantal stofwisselingsziektes

Ook kan de dragerschap van sikkelcelziekte worden bepaald uit het bloed. Dragerschap betekend dat jullie kindje zelf niet ziek is. Wanneer er een (of meerdere) ziekte(n) is gevonden in het bloed van jullie kindje zal binnen 4 weken na de hielprik contact opgenomen worden met jullie. Bij een gunstige uitslag krijgen jullie geen bericht. Wanneer jullie binnen 4 weken niks horen wat betreft de hielprik mogen jullie er dus vanuit gaan dat er geen ziekten zijn gevonden in het bloed van jullie kindje.

Gehoorscreening

De gehoorscreening wordt gecombineerd uitgevoerd met de hielprik. De medewerker zal een zacht dopje afwisselend in beiden oren van jullie kindje doen waarbij hij/zij het gehoor van jullie kindje kan meten. Deze test duurt ongeveer 3 minuten en doet geen pijn. Het is handig om jullie kindje die dag niet in bad te doen. Wanneer er vocht in de oortjes blijft zitten kan dit namelijk een verkeerde uitslag geven.

Het komt wel eens voor dat de gehoorscreening moet worden herhaald omdat het gehoor bij één of beiden oren ‘onvoldoende’ is. Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat er iets met het gehoor van jullie kindje is. De test wordt dan over ongeveer een week herhaald.

Meer informatie over de hielprik en gehoorscreening kun je lezen in de folder:

Screeningen bij pasgeborenen