Pijnbestrijding

Bij een natuurlijke bevalling horen weeën. Hoe sterk de weeën zullen zijn en hoe je pijnbeleving van deze weeën zal zijn verschilt sterk per persoon. Zo beleeft de één de weeën als erg doenbaar terwijl de pijnbeleving bij de ander veel heviger kan zijn.

Je lichaam maakt tijdens de bevalling eigen pijnstillende hormonen aan, genaamd endorfinen. Het is fijn om tijdens de bevalling zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn. Dit bevorderd ook weer de verdere aanmaak van deze endorfinen. Hieronder staan een aantal tips hoe je de ontspanning op kunt zoeken tijdens de weeën. Verder zullen ook pijnbestrijding methoden met medicatie worden beschreven.

· Zoek afleiding: vooral in de beginfase van de bevalling kan afleiding van de weeën fijn zijn. Focus je niet op de pijn van de weeën en ga zo lang mogelijk door met waar je mee bezig bent. Denk hierbij aan tv kijken, een boek lezen, internetten, met vrienden kletsen.

· Neem een warme douche of bad. Al eens aan een bevalbad gedacht?

· Varieer je houding. Een houding kan het ene moment heel fijn zijn, maar het andere moment onprettig. Blijf variëren en zoeken naar een houding die op het moment het fijnst aanvoelt. Zie ook Bevalhoudingen

· Massage (vooral stevige massage in de onderrug)

· Je ademhaling is erg belangrijk. Adem in door je neus en langzaam uit door je mond, je kan bijvoorbeeld geluid maken met een lage stem of korte pufjes uitblazen. Wanneer jij je hierop concentreert ben je minder gericht op de pijn en het helpt te ontspannen.

Geboortetens

Je kunt ook gebruik maken van de geboortetens. Dit is een apparaatje gericht op het verlichten van bevallingspijn door lichte elektronische prikkels. Mocht je hier gebruik van willen maken kun je hem bij ons lenen. De plakkers zijn voor eenmalig gebruik. Mocht je de geboortetens willen lenen, zul je je eigen set plakkers moeten aanschaffen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden de geboortetens zodat je hem voor jezelf kunt aanschaffen. Meer informatie over de geboortetens is hier te lezen.

Entenox/Lachgas

Bij Lotus zijn bijna alle verloskundigen getraind en ervaren in het gebruik van Entonox tijdens de bevalling. Entenox is een lachgasmengsel (lachgas met zuurstof) dat wordt ingezet als pijnbestrijding tijdens de bevalling. Hierdoor hebben vrouwen duidelijk minder pijn. Bij 40-50% van vrouwen die lachgas gebruiken tijdens de bevalling helpt het voldoende en is geen andere pijnstilling meer nodig. Lachgas zorgt ervoor dat de scherpste pijn niet meer wordt gevoeld. Het haalt de ‘toppen’ van de pijn weg. Soms kunnen vrouwen er heel uitgelaten en blij van worden, vandaar de naam ‘lachgas’.

Deze manier van pijnbestrijding kan alleen in het ziekenhuis worden gegeven. Dit kan niet worden gebruikt bij een thuisbevalling. Mocht je graag tijdens de bevalling Entenox willen gebruiken dan ga je samen met ons naar het ziekenhuis waar we het lachgasmengsel kunnen gebruiken.

Het lachgasmengsel wordt zelf toegediend via een dubbelmasker. Dit masker zorgt enerzijds voor toediening en anderzijds voor afzuiging. Het lachgas mengsel werkt binnen 3 minuten. Het wordt via de longen in het bloed opgenomen en onderdrukt binnen 3 minuten de baringspijn. De werking stopt enkele minuten na het beëindigen van het inademen van de Entenox.

Lachgas heeft geen invloed op het verloop van de bevalling en ook geen effect op de baby. De Entenox heeft een pijnverminderende werking, werkt onmiddellijk en kan gemakkelijk en snel worden ingezet en kan ook weer snel stopgezet worden.

Pijnbestrijding in het ziekenhuis

Wanneer de pijn toch te heftig wordt en de bovenstaande middelen niet voldoende zijn bestaat er altijd de mogelijkheid pijnbestrijding te krijgen in het ziekenhuis onder leiding van de gynaecoloog.

· Ruggenprik/epiduraal

· Remifentanil (via infuus)

Pijnbestrijding met medicatie kan bijwerkingen hebben en daarom worden je hartslag, bloeddruk en ademhaling continu gecontroleerd. Ook de hartslag van jullie kindje wordt dan goed in de gaten gehouden. Lees hier meer over de ruggenprik en de remifentanil.

Tijdens de bevalling kijken wij samen of pijnstilling nog mogelijk is en zullen dan het desgewenste ziekenhuis bellen voor een overdracht.