Hielprik en gehoorscreening

Tussen de 4e en 6e dag na de geboorte van jullie kindje zal de hielprik en gehoorscreening worden gedaan. Dit wordt gedaan door een medewerker van de jeugdgezondheidzorg. Deelname aan de hielprik is vrijwillig, daarom wordt voor de uitvoering van de hielprik jullie toestemming gevraagd. De hielprik kan belangrijk zijn voor de gezondheid van jullie kindje.

Hielprik

Tijdens de hielprik worden enkele druppels bloed afgenomen uit de hiel van jullie kindje. Deze druppels bloed worden opgevangen op de hielprikkaart. Het bloed wordt gecontroleerd op een aantal zeldzame ziektes die veelal erfelijk zijn. Zo wordt er gecontroleerd op:

• stofwisselingsziektes
• hormoonstoornissen
• erfelijke bloedarmoede (o.a. sikkelcelziekte)
• een ziekte van de longen (taaislijmziekte of cystic fibrosis)
• een ziekte van het afweersysteem

De uitslag is binnen 5 weken bekend en hiervan krijgen jullie altijd bericht.

Gehoorscreening

De gehoorscreening wordt gecombineerd uitgevoerd met de hielprik. De medewerker zal een zacht dopje afwisselend in beide oren van jullie kindje doen waarbij hij/zij het gehoor van jullie kindje kan meten. Deze test duurt ongeveer 3 minuten en doet geen pijn. Het is handig om jullie kindje die dag niet in bad te doen. Wanneer er vocht in de oortjes blijft zitten kan dit namelijk een verkeerde uitslag geven.

Het komt wel eens voor dat de gehoorscreening moet worden herhaald omdat het gehoor bij één of beide oren ‘onvoldoende’ is. Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat er iets met het gehoor van jullie kindje is. De test wordt dan over ongeveer een week herhaald.

Meer informatie over de hielprik en gehoorscreening kun je lezen in de folder:

Hielprik en gehoortest bij pasgeborenen